- January 1st, 2017
- Category:
Uitdagingen handelskernen
Alle handelscentra in België en eigenlijk in gans Europa worden de voorbije jaren geconfronteerd met diverse omgevingsfactoren.
Uitdagingen handelskernen
Alle handelscentra in België en eigenlijk in gans Europa worden de voorbije jaren geconfronteerd met diverse omgevingsfactoren:
- Gewijzigd consumentengedrag
- Digitale transformatie en e-commerce
- Geen ruimte voor grotere oppervlaktes
- Steeds minder zelfstandigen
Perifeer winkelen
De laatste tijd komt het verdwijnen van bakkers, slagers, kaaswinkels, speciaalzaken in voeding daar nog eens bij.
Hierdoor komen de klanten van deze winkels ook niet meer langer naar het commercieel centrum, maar gaan ze nu ook voor deze producten perifeer winkelen.
Spontaan naar het centrum
Om een antwoord te bieden aan deze en andere uitdagingen, wordt er in heel veel steden en gemeenten gewerkt aan strategisch-commerciële plannen en worden er reeds heel wat goede acties ontwikkeld.
De essentie blijft evenwel dagdagelijks mensen op een spontane en natuurlijke manier naar het centrum lokken en hierin spelen de dagdagelijkse aankopen een cruciale rol.
Een kleinere buurtwinkel heeft hierin zeker een rol te spelen. Het verschil kan echter alleen worden gemaakt met een volwaardige buurtsupermarkt die ook over de benodigde winkelvloeroppervlakte beschikt en tevens de bakkerij en slagerij aanbiedt. En het vlot parkeren is hierbij een conditio sine qua non.
Meer info
We lichten onze ideeën graag verder aan u toe in volgende artikels en/of tijdens een persoonlijk gesprek.
Volgend artikel:
Slim met ruimte
Steden en gemeenten bakenen idealiter de handelskern af.